“Uit een klein zaadje kan een machtige boom groeien” 
- Aeschylus -

De super food van deze week is een klein zaadje uit Midden-Amerika. Chiazaad is nog redelijk onbekend buiten Midden-Amerika, maar wordt wereldwijd ook steeds bekender als een echte super food. De Azteken en Maya’s wisten het al, waarom probeer jij het ook niet eens uit?

Chiazaden worden al duizenden jaren gebruikt bij het koken in Midden-Amerika. De Azteken en de Maya’s aten chiazaden voordat ze een lange reis moesten maken of voordat ze een gevecht in gingen. Chiazaden waren hun geheim voor energie, uithoudingsvermogen en om het hongergevoel tegen te gaan wanneer ze geen tijd hadden om voedsel te zoeken of wanneer voedsel moeilijk te vinden was. De legende gaat dat met slechts een kleine hoeveelheid chiazaden, ongeveer een handje vol,  de krijgers een hele dag vooruit konden. Chiazaden werden ooit wijdverbreid verbouwd, maar dat is na de verovering door Columbus en kornuiten veel minder geworden.

Voedingswaarden chiazaad

Het was een beetje moeilijk om de precieze voedingswaarden van chiazaad bijelkaar te zoeken, maar het is in grote lijnen wel gelukt. Hieronder staat de tabel en ik zal onder de tabel nog wel toelichten wat er qua voedingswaarde nou zo geweldig is aan deze superfood.

voedingswaaden chiazaad

De meest opvallende en tegelijkertijd ook meest geweldige kenmerken van chiazaad zijn de goede vetten, de vezels en de eiwitten. Daarnaast is chiazaad ook rijk aan calcium en magnesium wat ook weer vele gezondheidsvoordelen met zich meebrengt. Allereerst het extreem hoge gehalte aan meervoudig onverzadigde vetten. Het mooie van de vetten in chiazaad is dat het grootste gedeelte het essentiële vetzuur Omega 3 (ALA)  is. Zeer belangrijk voor je hart en je vetpercentage! Dit is het vetzuur wat ook in vette vis en lijnzaadolie te vinden is, met het grote verschil dat de concentratie van dit goede vet veel hoger is dan in vis (bijvoorbeeld zalm) en lijnzaad!

Nog een zeer gezond kenmerk is de hoge concentratie eiwitten. In chiazaad zitten niet alleen veel eiwitten, maar de eiwitten die erin zitten hebben ook nog eens een zeer compleet aminozuurprofiel. Dit maakt chiazaad een perfecte bron van eiwitten voor bijvoorbeeld veganisten.

Chiazaad is goed voor je gezondheid

Deze superfood heeft dus uitstekende eigenschappen wat betreft de voedingswaarde. Laten we enkele van de meest belangrijke gezondheidsvoordelen van chiazaad nu eens langslopen.

  • Allereerst is chiazaad zeer goed voor je hart en je bloedvaten. Onderzoeken wijzen uit dat chiazaad de bloeddruk helpen verlagen en ontstekingsremmend zijn in de bloedvaten. De Omega 3 vetzuren zijn natuurlijk zeer goed om je cholesterol te verlagen en daardoor ernstige problemen met hart- en bloedvaten te vermijden.
  • Chiazaad is ook erg goed voor de gezondheid van je darmen. Door de zeer hoge hoeveelheid vezels in chiazaad worden de ingewanden en met name de darmen zeer goed gereinigd. De gelei-achtige structuur van chiazaad opgelost in water legt ook een beschermend laagje in de darmen aan.
  • Wil jij je gewicht beheersbaar krijgen? Chiazaad helpt ook hierbij! Door de vezels, maar ook door de algehele structuur, wordt chiazaad langzaam verteerd en opgenomen. Dit zorgt er weer voor dat het hormoon insuline geleidelijk afgegeven wordt waardoor de bloedsuikerspiegel veel minder pieken en dalen laat zien. Veel minder last van hongeraanvallen dus. Ook helpt de Omega 3 ALA bij het verbranden van vet.
  • Voor diabetici kan chiazaad wel eens een zeer belangrijke super food zijn. Zoals net gezegd werkt chiazaad heel goed bij het reguleren van het hormoon insuline en daardoor ook van de bloedsuikerspiegel. De twee belangrijkste dingen voor diabetici. Ergo, gebruik chiazaad.
  • Zoals ik al vertelde gaven de Azteken en de Maya’s hun krijgers chiazaad als zij extra energie nodig hadden om lange marsen te maken en hun vijanden te verslaan. Doordat chiazaad een soort van gel in het lichaam vormt en daardoor langzaam energie afgeeft is het dus een ideale bron als je snel en langdurig energie nodig hebt.

Hoe gebruik je chiazaad?

Chiazaad is bij de betere gezondheidswinkels te vinden en als je even goed zoekt op het internet zijn er ook genoeg webwinkels waar chiazaad verkocht wordt. Het zijn kleine zaadjes, dus ook gemakkelijk en zeer lang houdbaar. Maar hoe gebruik je chiazaad dan hoor ik je vragen? Chiazaad heeft niet een hele uitgesproken smaak, dus eigenlijk kan je het overal wel doorheen doen. Je kan ze over een salade heen doen voor een kleine bite of ze door de soep heen mengen.

Je kunt ze ook door je havermout ontbijt mengen of als je zelf brood of gezonde koekjes bakt hierin verwerken. Je kunt ze zelfs in je (groente)smoothies doen voor net wat meer textuur en veel meer gezondheid. Wat je ook kunt doen is de chiazaadjes even laten weken in wat (gefilterd) water. Wat er namelijk gebeurt als chiazaad met water in aanraking komt is dat het een soort van gel wordt. Zeer gezond voor je darmen en zeer gemakkelijk om in deze vorm te verwerken in sappen of toetjes.

Waar koop je chiazaad?

Chiazaad is bij de betere reformzaken en biologische winkels verkrijgbaar. Maar het is natuurlijk ook online te krijgen. Wij hebben zelf hele goede ervaringen met De Weegschaal Gezondheidswinkel. Hier bestellen wij zelf altijd ons chiazaad, maar ook bijvoorbeeld Spirulina, rauwe cacaopoeder en greens. Goede klantenservice, snelle levering en producten van hoge kwaliteit. Wij zijn altijd tevreden. Ze hebben verschillende verpakkingen beschikbaar, waarvan de grotere verpakkingen natuurlijk een volumevoordeel hebben. Maar als je twijfelt of het eerst wilt uitproberen is een kleinere verpakking aan te raden.

Voor 250 gram klik HIER om direct te bestellen.
Voor 500 gram klik HIER om direct te bestellen.
Voor 1000 gram klik HIER om direct te bestellen.

Conclusie

Grote kans dat je chiazaad nog niet kende of er misschien wel eens van gehoord had, maar niet wist wat het nou eigenlijk was. Ik hoop dat je door dit artikel heel wat wijzer en nieuwsgierig geworden bent. Mocht je nog een toevoeging voor je dieet zoeken die je gemakkelijk en overal in kunt verwerken dan is chiazaad zeker het proberen waard en misschien wel één van de beste keuzes die je kunt maken!

Wij zijn heel benieuwd wat jouw ervaringen met chiazaad zijn dus laat hieronder een reactie achter! Wij kopen onze superfoods online bij De Weegschaal. Klik op het plaatje hieronder om direct naar de webwinkel te gaan:

De Weegschaal banner

Jeroen

Over Jeroen Leidelmeijer

Jeroen is yogadocent en ervaringsdeskundige in de sport waardoor hij de afgelopen jaren ontzettend veel heeft geleerd over beweging, het menselijk lichaam, motivatie, voeding en voedingssupplementen. Vol passie en enthousiasme wil hij niets liever dan jou helpen de beste versie van jezelf te worden! HIER lees je meer over Jeroen.